Wegens Corona uitgesteld voor onbepaalde tijd: Polyfonieweekend 20 en 21 juni: Josquin en Brumel in canon!

In de meeste polyfonie van de 16e eeuw speelt imitatie een belangrijke rol. Deze techniek ontwikkelde zich tijdens de actieve periodes van componisten als Josquin, Isaac, Obrecht en Brumel van incidenteel toegepaste ‘grappen’ rond 1470 tot de structurele basis van bijna alle polyfonie, na 1500 gecomponeerd.
De meest strikte vorm van imitatie, nl de ‘canon’ zoals we hem nu nog steeds kennen (twee of meer mensen zingen of spelen exact hetzelfde, niet tegelijk maar na elkaar), was al in zwang vanaf diep in de middeleeuwen, echter voornamelijk in wereldlijke kringen. In de ‘serieuze’ en liturgische muziek deed de canon zijn intrede grofweg rond 1400, toen componisten in de verder nog ‘vrij’ gecomponeerde polyfonie canons gingen verwerken, vaak met ingewikkelde, cryptische voorschriften over de toonhoogte- en tijdsintervallen tussen de inzetten. Ook waagden diverse componisten zich aan de uitdaging, stukken te componeren die uitsluitend uit canons bestonden. Uit die laatste categorie zullen we in dit Polyfonieweekend een selectie gaan instuderen.

Josquin Desprez toonde zich al vroeg in zijn carrière actief in dit genre: zijn chanson ‘En l’ombre d’ung buissonet’ en het 4-stemmige motet ‘Salve Regina’ bestaan beide volledig uit een ‘dubbelcanon’: slechts twee stemmen zijn uitgeschreven, de andere twee worden hiervan als canon afgeleid, zodat een vierstemmig polyfoon weefsel ontstaat. En zowaar nog mooi ook!

Antoine Brumel deed dit nog eens dunnetjes over door op het eerstgenoemde chanson een volledige mis te componeren: de Missa ‘A l’ombre d’un buissonet’!

Kyrie en Gloria uit Brumels mis op één opening van het koorboek!
Links alt, rechts bas; de anderen komen 1 slag later, 3 tonen hoger.

Er zal gewerkt worden op zaterdag van 10 tot 16 uur en op zondag van 11 tot 16.30, waarna we afsluiten met een (informele) presentatie.

De kosten van het weekend bedragen € 90 pp. Deelnemers krijgen via een wachtwoord toegang tot de privépagina, waar meer o.a. details over lokatie, bladmuziek en mogelijkheid tot betalen te vinden zijn.

Aanmelden met onderstaand formulier

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.